dijous, 27 de desembre del 2012

TAXONOMIA DE BLOOM




TAXONOMIA DE BLOOM 


Quan parlem de Taxonomia de Bloom fem referència a la  classificació dels diferents objectius i habilitats, que els educadors poden proposar als seus estudiants.

El fet de que aquesta taxonomia sigui jeràrquica, vol dir que l'aprenentatge a nivells superiors depèn de l'adquisició del coneixement i habilitats de certs nivells inferiors. Suposa un llistat de capacitats que han de tenir-se en compte a l'educació. Significa que alumnes segueixen un procés d’aprenentatge el qual s’inicia des de qualsevol punt i que els nivells taxonòmics més baixos estaran recoberts per una estructura d’aprenentatge.

La taxonomia té un gran impacte i una gran influencia en els aprenentatges. Sovint aquesta facilita l’aprenentatge de medis digitals, ja que, cada dia té un valor més important a les aules.
La taxonomia que coneixem, actualment, està enfocada a l’ús de les TIC per: recordar, comprendre, aplicar analitzar, avaluar i crear.

La Taxonomia es va convertir en la clau per estructurar i comprendre els procés d’aprenentatge de l’alumnat. Va estructurar aquest en tres dominis:

1.      Domini cognitiu. Consisteix en processar la informació donada
2.      Domini afectiu. Processament de les actituds i els sentiments.
3.      Domini psicomotor. Són les habilitats manipuladores, manuals o físiques.

A continuació us presentem les categories més importants de la Taxonomia revisada de Bloom.

  1. Recordar- és conservar tot el coneixement actual per el seu aprenentatge.

  2. Entendre- Comprendre és establir relacions i constituir significats, a partir de diferents tipus de funcions, siguin escrites o gràfiques.

  3. Aplicar- duu a terme un procediment durant el desenvolupament d’una representació o d’una implementació.
  4. Analitzar- Observar el procés

  5. Avaluar- fer judicis en base a criteris i estàndards utilitzant la comprovació i la crítica

  6. Crear- Crear és ajuntar els elements per formar un tot coherent i funcional; generar, planejar i/o produir per reorganitzar elements en un nou patró o estructura.
D’aquestes raons, surt la necessitat de revisar de nou la taxonomia, per digitalitzar-la, d’aqui neix, la Taxonomia de Bloom per a l’era digital. En el mapa conceptual que mostrem a continuació queda, de manera clara la importància d’aquesta.
Com a mestres hem d’ensenyar coneixement amb activitats que duen a terme els estudiants. Els nostres estudiants, amb aquest procés, responen positivament als problemes del món real.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada